Det nærmer seg allerede slutten av skoleåret… tenk at det bare er rett over 2 (!) måneder igjen, og i underkant av 50 skoledager :O Ja, jeg har begynt nedtellingen og allerede begynt å gjøre med opp noen tanker om neste år! Da er det gull verdt å allerede nå kunne lage noen aktiviteter som like godt kan bli brukt på slutten av skoleåret som på begynnelsen :)

Slide01

I dag skal jeg fortelle dere om Krokodille-spillet jeg har laget og selvfølgelig gi dere hele spillet helt g-r-a-t-i-s 😉 Link til nedlasting finner du lenger nede i innlegget!

For flere år siden laget jeg meg et spill, som ble kalt BOOM! i arbeid med ordklasser på 3.-6. trinn. Spillet har vært så nyttig, nettopp fordi det kan varieres i det uendelige og tilpasses nivået elevene er på, uansett alderstrinn eller tidspunkt på året. Spillet legger også opp til at hvem som vinner er helt tilfeldig, så dette kan spilles på tvers av alle grupper og nivåer.
IMG_1398                 IMG_1400

For litt siden bestemte jeg meg for å lage en litt annen versjon av BOOM! som kunne spilles av de aller yngste. Eldstesønnen på 3, kom opp med idéen om krokodille, så da ble det det! :) Spillet jeg gir dere her i dag kan varieres innenfor å øve bokstavnavn, bokstavlyd, finne ord med en bestemt førstelyd eller sistelyd. Du får også med redigerbare kort slik at du kan lage dine helt egne oppgaver og variasjoner av spillet!

KROKODILLESPILL

Boksen:

Boksen er laget av en Pringles-boks. Mål og klipp til et A4 ark. Bruk dobbelsidig teip eller lim for å feste det på boksen. Dekorer med striper, prikker, klistremerker, eller hva annet som passer til temaet spillet skal brukes til. Fest kontaktpapir rundt boksen for ekstra holdbarhet.

Oppgavekortene:

Klipp ut og laminer kortene. Husk at tema og fag kan varieres – bokstavkort er bare en av mange muligheter!

Reglene:

Alle bokstavkortene + krokodillekortene puttes i boksen. En etter en trekker elevene et kort fra krokodillen. Velg om elevene skal si bokstavnavnet, bokstavlyden eller finne et ord som starter eller slutter på bokstaven. Gjør elevene dette riktig, får h*n beholde kortet og dermed et poeng. Gjør h*n feil, puttes kortet tilbake i krokodillen.

Trekkes kortet ”Krokodillemat” mister spilleren alle sine kort, og må legge de tilbake i krokodillen.

Trekkes kortet ”Dobbeldille” får eleven trekke to ganger, og dermed mulighet til å sikre seg to kort/poeng på samme runde.

Trekkes kortet ”Joker”, kan eleven velge hvem av de andre elevene som mister alle sine kort. Jokerkortet kan spares og brukes senere i spillet om ønskelig, men dersom eleven som har jokerkortet mister sine kort mens h*n har Jokeren på hånda, mistes også denne.

Med de yngste elevene anbefales det å innføre ett og ett av krokodillekortene. Jeg lar dem gjerne få spille 1-2 ganger før jeg introduserer dem for et nytt. Krokodillemat-kortet er alltid med. Dette gjør at det er tilfeldig hvem som sitter igjen med flest kort/poeng til slutt, og dermed blir vinneren av spillet. Med andre ord kan man lett bruke spillgrupper der nivået til elevene er forskjellige.

IMG_1486

 

Variasjoner:

  • Spillet kan brukes også i hele klasse, der de spiller på lag. La en og en elev fra hver gruppe komme opp og trekke kort. De viser kortet sitt til resten av klasse, går tilbake til gruppen sin og blir enige om et svar.
  • La elevene øve på de engelske bokstavnavnene, eller finne engelske ord som starter med bokstaven.
  • Lag tallkort med tallene 1-20 og øv på tjuervenner. Eks. eleven trekker tallet 8. Må da muntlig lage et addisjonsstykke som blir 8 (6+2=8). Det samme kan gjøres med gangetabellen.
  • La kortene ha bilde av brøkfigurer, der elevene må si hvilken brøk som vises.
  • Geografi fenger mange elever, og man kan bruke flaggkort, der elevene skal si navnet på landet som flagget representerer, evt. hovedstad i landet. Kan også spilles med fylkesvåpen.
  • I norsk kan spillet brukes ved arbeid med for eksempel synonymer eller antonymer og ordklasser.

Spiller man med eldre elever og skal bruke lengre ord på kortene, kan det være lurt å lage ”strips” i stedet, slik som vist på BOOM!-spillet øverst i innlegget. ”Stripsene” printer jeg rett på fargeark i forskjellige farger, og jeg inkluderer antall BOOM strips litt ettersom hvor mange ”oppgavestrips” jeg velger å ha oppi. Ved f.eks arbeid med ordklasser, kan man begynne så enkelt som med to ordklasser, og deretter putte oppi ord som tilhører flere ordklasser etter hvert som man arbeider med dem.

Redigering:

Du får også med et ark med blanke kort som du kan bruke til å lage dine egne krokodillekort. Filen åpnes i PowerPoint og man lager tekstbokser på hvert kort, før man lagrer og printer.

Lykke til og del gjerne bilder av dine egne BOOM! eller Krokodillespill på Facebook-siden til Teaching FUNtastic!

Last ned ditt eget Krokodillespill her: BOOM Krokodillespill

Ønsker du å se flere av mine spill eller redigerbare produkter kan du finne dem på Teachers Pay Teachers!

Du kan også følge klassene mine og deres aktiviteter gjennom skoleåret eller se flere bilder fra klasserommet her:  Teaching FUNtastic på Pinterest!

Ha en finfin uke alle :)

Ms. Eirin

Teaching FUNtastic

Eirin_2Eirin Kvade Rannekleiv (f.1982) er utdannet adjunkt ved Høyskolen i Agder, med fordypning innenfor idrett og matematikk. Hun er bosatt i Arendal hvor hun i flere år har jobbet ved den internasjonale skolen. Å jobbe i et internasjonalt miljø har gitt henne kunnskap og erfaring om utradisjonelle og spennende undervisningsmetoder, som f.eks. undervisning helt fri for lærebøker og inquiry-based tilnærming til læring.

Ved siden av å jobbe som lærer, driver hun firmaet Teaching FUNtastic som designer og produserer diverse digitale undervisningsopplegg og klasseromsmateriell.