Lærer, jeg er ferdig!

*sponset premie*

Hvor mange ganger har vi vel ikke hørt disse ordene? Og hvor mange ganger har vi vel ikke kjapt som bare det, tenkt ut en smågenial plan for hva elevene kan gjøre mens vi prøver å få resten av elevene trygt gjennom timen og læringen? For det er jo ikke til å stikke under en stol at det å lage ekstraarbeid til elevene tar tid, og derfor er det så fantastisk når det finnes gode opplegg der ute klare til bruk!

IMG_32081

Gan Aschehoug har laget et hefte med kopiark som heter nettopp Lærer, jeg er ferdig, og elevene mine har gjort store deler av heftet allerede. Noen ganger som ekstraarbeid, andre ganger som en liten nøtt i læringspar eller mindre grupper. Uansett så er oppgavene både spennende og utfordrende. Alle arbeidsarkene er på både bokmål og nynorsk.

IMG_32091

Og du! Vi har fått lov til å gi bort ett eksemplar av denne fantastiske boka til en av våre fantastiske lesere! Alt du trenger å gjøre er å fortelle oss i kommentarfeltet hva du pleier å gjøre med de elevene i ditt klasserom som er tidlig ferdige innen onsdag 4. februar klokka 21. Og husk: tag gjerne en venn eller flere på facebooksiden vår slik at flere får mulighet til å både dele gode ideer og ikke minst, vinne ei genial bok.

IMG_32071
Linn_2Linn Vangen (f. 1983) er utdannet adjunkt ved Høgskolen i Oslo.  Før hun tilbrakte nesten tre år som med-redaktør for matematikkverket Matemagisk (Aschehoug), jobbet Linn som kontaktlærer på mellomtrinnet i Osloskolen, samt holdt kurs i blant annet VFL.  Nå er hun tilbake i skolen, og på nett som frk linn.

PS: Både jeg og Maren har ressurser til de elevene som er tidlig ferdig på Tpt’ene våre. Se bare her:

frk linns tidlig ferdig – hva nå og hjelp, vi har noen minutter til overs

malimo modes jeg er ferdig-serie

90 Comments

  1. Jeg bruker å finne frem litt utfordrende gruble-oppgaver til elevene er ferdig. I tillegg har jeg litt ekstra oppgaver her og der innenfor de ulike temaene. Selv om de er ferdig i norsk så kan det fort hende at elevene får jobbe med litt matte. ?

  2. Liv Brurberg Hansen

    30. januar 2016 at 16:32

    Jeg bruker frk.linn sine Hjelp, vi har noen minutter til overs og Tidlig ferdig- hva nå! I tillegg har jeg laget bok på iPad med opplegget Tyggegummiboka-høyfrekvente ord.
    Digger dere kreative damer…og Runar!!!

  3. Alt etter fag og trinn har jeg som oftest noe på lur. Det kan eksempelvis være tegning til tema, mer spesifikt lesestoff (med oppgaver) til det aktuelle tema, spill, oppgaver til bok på nettsted etc

  4. Jeg bruker spill, eller lager et lite oppgavehefte som elevene kan håndtere sjøl. Noen ganger kan elevene jobbe med fingerhekling, fingerstrikking eller noe annet vi holder på med i K&H.

  5. Bente Emma Austnes

    30. januar 2016 at 16:48

    Eg har kjøpt Malimo Mode sine opplegg på TpT som ekstraarbeid? Dei er supre for oss som brukar nynorsk!!! Litt mindre å velje i med den målforma?

  6. Kari Kvilvang

    30. januar 2016 at 16:49

    Jeg bruker oppgaver dere har laget blant annet, i tillegg lager jeg kopihefter med oppgaver fra litt forskjellige steder. Lage egen forfatterbok er også en slager. ???

  7. Jeg har alltid ekstraark i matte, engelsk og norsk liggende i klasserommet. Faglig, men ofte litt mer selvmotiverende som gange-fargelegging, wordsearch e.l. :-) Hadde vært fantastisk med noen flere ideer fra et sånt hefte som dette!

  8. Jeg har alltid grubliser, fargeleggingsark med ganging/deling, wordsearch e.l. liggende i klasserommet. Faglig, men selvgående og selvmotiverende :-)

  9. Har en perm til mine søte små 1.klassinger med små skriveoppgaver, tegneoppgaver, strek til strek, bruker også spill som bokstavmemory/tallmemory og noen utfordringer til de som tar ting fort også. Takk for de tips dere lager! Er gull verdt☺️

  10. Kjersti Jensen

    30. januar 2016 at 17:02

    Pleier å ha ekstraoppgaver ut fra temaet/faget vi jobber med. Noen ganger får de holde på med noe kunst & håndverksrelatert, f.eks fortsette på vennskapsarmbånd. Hvis det passer, får de gjerne tegne noe relevant.
    Et slikt hefte hadde vært supert å ha på lur :-)

  11. Hyllebok, dvs sjølvvald bok frå biblioteket, dersom mykje tid igjen, ei utfordring innføre tema dersom mindre tid igjen.

  12. Hilde Arnestad

    30. januar 2016 at 17:16

    Eg har alltid ekstra oppgåver liggande i klasserommet til 4.klasse. Eks kan være dagens tal, les og rett, farg etter instruksjon (norsk engelsk) osv. Elevane har og fysiske oppgåver som f.eks å springe fort rundt skulen o.l ☺

  13. Elevene jeg har i matte går i 6. Klasse. De pleier å få bryne seg på oppgaver fra abelkonkurransen. Det er en stor hit!

  14. Jeg har god erfaring med at jeg lager en liten «bank» med ulike valgoppgaver som elevene kan velge mellom. Vi har tre ting i denne «banken» og bytter ut hva tingene er etterhvert som elevene kommer med ønsker og gir uttrykk for at de har noen nye gode ideer som de vil ha der :-). Akkurat nå er Løko en populær aktivitet og en leseforståelsesbok som de liker godt å jobbe i. Itillegg har jeg lagd en perm med oppgaver og tips som dere deler med oss her!!!

  15. Vigdis Reiersen Lund

    30. januar 2016 at 17:20

    Jeg pleier å bruke Løko oppgaver eller at de leser i ei bok de har lånt på biblioteket. Jeg har også kopiert opp diverse ark fra noen av dere i Fem over fire har laget,og satt dem i en perm. Gir motivasjon til mange å jobbe i timen!☺

  16. Monica Nord-Varhaug

    30. januar 2016 at 17:27

    Hei! Mine elevar har kvart sitt tilpassa leseforståingshefte dei kan arbeide med om dei vert tidleg ferdige. I tillegg har dei hyllebok som er lov å ta med seg inn i lesekroken. Nokre gonger er det lov for 2. trinn å leike/ perle/ teikne etter god arbeidsinnsats ??? god øving i sosiale ferdigheiter ??

  17. Jeg har 1.klasse og elevene har fått hver sin skrivebok som vi kaller Bokstavboka. Der limer de inn oppgaveark som gir ekstra øvinger til bokstaven vi jobber med. Der får de oppgaver i å forme bokstav, skrive/finne ord, kryssord, tegning, klipp og lim. Når jeg lager/finner oppgaver legger jeg vekt på at det skal være lystbetont og også gi litt finmotoriske øvelse. Elevene elsker boka og oppgavene og ser på det som pausearbeid og ikke ekstra arbeid.

  18. Jeg har laget en «Jeg er ferdig perm» med forskjellige oppgaver med noe som passer for hver enkelt elev? Bare det at elevene vet de kan få gjøre alt fra prikk-til-prikk, fargelegge etter tall/ ord, kryssord til mange forskjellige oppgaver fra dere i femoverfire , gjør dem kjempemotivert til annen jobbing. Kjempeartig?
    En bok/ hefte som dette hadde vært super ekstrahjelp for en tidligere ungdomsskolelærer som nå er førstegangs førsteklasselærer?

  19. Elisabeth Dyvik Nevland

    30. januar 2016 at 17:41

    Vi har laminert grubleoppgaver i matte. Vi oppfordrer også elevene til selv å lage regnefortellinger til hverandre. Dette er både lese-, skrive og regnetrening. De liker det veldig godt! I norsk har vi leseforståelsesoppgaver på lur. De liker også løko som venteaktivitet.

  20. Lese egen bok, jobbe i ukas-ord-heftet. Har nok mye å gå på her.

  21. Du beskriver en velkjent situasjon. Jeg har som regel noen ekstraoppgåver i bakhand, men som nyutdannet lærer hadde det vært kjempekjekt med en slik bok :-) Du har gitt meg mye inspirasjon, Frk Linn :-)

  22. Kjersti Halteigen

    30. januar 2016 at 18:00

    Takk for mange flotte innlegg! Jeg har ekstraoppgaver, mattenøtter, spill, løko, iPad-oppg. eller at elevene kan logge seg på pc! Alt etter fag og tema. Ellers har alle elevene en tilpasset «pultbok»/stillelesningsbok som er tilgjengelig-denne er også populær:)

  23. Jeg har laget en oversikt over oppgaver som henger på skapet i klasserommet.
    «Jeg er ferdig. Hva kan jeg gjøre nå..?»
    Skrive i skriveboka, lage regnestykker i tallblokker, multi på data, iPad, klypekort, tegne en tegning, rydde i gangen, spisse blyanter, jeg er ferdig hefter med mer ? Peker bare på skapet når noen sier de er ferdig med oppgavene sine og vips så er de igang igjen ?

  24. Kjersti Studsrød

    30. januar 2016 at 18:12

    Jeg har en perm med ulike oppgaver, noen de ikke har rukket tidligere, noen fra settet ditt og Malin Mo sitt, og noen ganger leser de i biblioboka.

  25. Pleier å ha tilgjengelig diverse memory(feks med engelske gloser, høyfrekvente ord, klokka) eller fargeleggingsoppgaver fra ulike fargeleggingsbøker. Eller enkle kryssord/letekryss.

  26. Jeg har laget en oversikt over oppgaver elevene kan gjøre som henger på skapdøra i klasserommet.
    «Jeg er ferdig. Hva kan jeg gjøre nå?»
    Skrive i skriveboka, lage regnestykker i tallboka, klypekort, iPad, data, jeg er ferdig hefter, rydde på plassen sin, tegne en tegning, spisse blyanter med mer. Peker bare på skapet når noen sier at de er ferdige og elevene er straks i gang med jobbingen igjen.

  27. Jeg har ofte noen morsomme oppgaver på ark. Eller så får de lov å bruke pc. I min klasse gjelder det som regel gutter og det hender derfor lov å gå ut og spille fotball. :)

  28. Ekstraoppgaver avhenger bl.a hvor lang tid det er igjen og antall elever jeg har. Jeg har en hylle med mange rom. Der ligger det arbeidsark i norsk, matematikk og engelsk i ulike nivåer/vanskegrad. I tillegg har jeg iPad med app’er i samme fag. Egen lesebok er også et godt alternativ ?

  29. Har en plakat i klasserommet der de kan velge selv mellom å lese, å gjøre matteoppgaver, enkle skriveoppgaver eller tegne i koseboka si. Om datamaskiner er ledige kan de jobbe på utvalgte nettsteder.

  30. Kryssord og sudoku er gode hjelpemidler når alt annet er gjort. Det er også godt likt blant elevene.

  31. Laila Iren Jakobsen

    30. januar 2016 at 18:29

    Hei!
    Ja, vi kjenner oss vel alle sammen igjen i at elever jobber raskt og blir fort ferdig med tiltenkte arbeidsoppgaver. Jeg har en boks på klasserommet med problemløsningsoppgaver i matematikk. Disse oppgavene er elevene veldig glad i å jobbe med. Jeg savner gode alternativer i de andre fagene, og vil gjerne hente inspirasjon fra dere.
    Laila

  32. I norsk har vi en boks som heter «jeg er ferdig boksen» med tilhørende bok til. Oppi der er det mange papirstrimler (ala ispinner) med forskjellige skriveoppgaver. I matematikk har vi en eske med masse mattekonvolutter fulle av oppgaver og en boks som heter colaboksen der det er masse muntlige matematikkoppgaver. Jobber med noe tilsvarende i engelsk :)
    Vi hører aldri lenger «hva skal jeg gjøre når jeg er ferdig?» Elevene vet hva de kan velge seg, og de storkoser seg med oppgavene :)

  33. Wenche Yttervik

    30. januar 2016 at 18:41

    Jeg pleier å la dem gjøre ulike morsomme ark som jeg har funnet på fem over fire osv. Og setningslek er populært

  34. Jeg har en boks med forskjellige grubliser og en bunke med skriveoppgaver. Særlig grubliser er veldig populære. Alltid på jakt etter nye og gode ideer.

  35. Hei.
    Er litt forskjellig i hvert fag. Når vi har matte har vi noen problemløsningsoppgaver som er veldig motiverende. I engelsken får de bruke gruble for å øve på sterke verb og i norsk har de lesebok. For å variere har jeg noen donald – kryssord og noen oppgaver fra femoverfire.

  36. Solveig Grimstad

    30. januar 2016 at 19:11

    Dei kan velge mellom ulike spel, eller lesing.

  37. Elevene får bruke tiden på en selvvalgt bok fra biblioteket

  38. Jeg pleier å bruke tidlig ferdig hva nå?-oppgaver som jeg har kjøpt på TpT. I tillegg pleier jeg å lage ulike grubliser/oppgaver som passer til det vi jobber med. Og siden jeg er så veldig glad I at elevene leser har de alltid en bok de kan ta frem.

  39. Det varierer litt hva jeg bruker på 2. trinn hos oss. Ofte får elevene velge. De kan lese i lånebok, tegne i kosebok, arbeide i ekstrabøker, spille spill eller oppgaver på PC. I tillegg har jeg ofte noen ekstra-ark på lur ?

  40. Jeg synes det er viktig at «ferdigoppgavene» er meningsfylte, så jeg prøver å ha oppgaver tilknyttet faget vi jobber med. Hvis det er matematikk , så går elevene over til problemløsningsoppgaver når de er ferdige. Dette har vi egen bok til. Runar har laget mange fine i ulike nivå. Vi har også ei bok hvor elevene skriver fortellinger. Her bruker vi Runar`s fortellerkort. Ellers er det gjerne stillelesing eller spill. Tar gjerne imot flere forslag.
    Connie

  41. Jeg har laget arbeidshefter med oppgaver til elevene som de går og henter i hylla si om de er ferdige med noe. I heftet er det både matematikk, norsk, samfunnsfag, naturfagoppgaver + litt tegning og fargeleggingsark.

  42. Jeg har laget 5 forskjellige bøker, hvor elevene kan skrive i. Hver bok har faste oppgaver, f. Eks , Alle oppgaver til bøkene + andre oppgave som tegn, les , farvelegg en mandala er skrevet på pinner. Disse ligger i en pringles-boks. Elevene trekker oppgave . Det som er det fine med skrivebøkene er at vi kan ha bøkene over flere år. Elevene kan les hva andre og de selv har skrevet. Nye oppgaver kan fylles på hele tiden, plass til mange pinner i en Pringles-boks

  43. Jobber med I-pad, data,spill,grubler, les og løs oppgaver.

  44. Har diverse digitale oppgaver og filmsnutter i ulike fag liggende på læringsplattformen it’s learning. I tillegg har vi ulike oppgaver på papir, spill, lesebøker, grubliser ol. tilpasset tema vi jobber med i faget akkurat da, eller repetisjon.

  45. Kjøper masse fint på TpT som brukes som ekstraoppgver. Mye blir jo også lagt ut gratis – og jeg er en ivrig utskriver…!
    Mine elever elsker mandalas!
    Enkelt & greit!

  46. Elevene har en egen skuff der de legger arbeider de ikke blir ferdig med. Der har de også en stillelesingsbok. Elever som blir ferdig kan få beskjed om å jobbe med et valgfritt fag eller spesifikt fag i skuffen. I noen timer får elever som er ferdig lese i stillelesingsboken. I enkelte timer eller fag har jeg kasser med ekstra-opplegg stående fremme. Et annet alternativ er å jobbe digitalt på feks salaby. Jeg skriver hva timens ekstra-arbeid er på whiteboarden, slik at elevene alltid vet hva de skal gjøre, å ikke trenger å forstyrre andre eller avbryte meg som gjerne hjelper elever som står fast.

  47. I min klasse så er sjakk veldig populært. Ellers så fargelegger de mandala og strikker? jeg har noen grubliser og kryssord klar også?

  48. Hjelpe andre, oppgaver på pc eller ark , lese, spille.

  49. Dorthe Svendsen

    30. januar 2016 at 20:51

    Mine elever som blir tidlig ferdig får enten; gå til vårt klassebibliotek i klasserommet og låne seg en bok, gå til ekstraoppgaveboksen der det ligger gamle leftoverkopier eller de får skrive en egen tekst om noe de selv velger på ark som deles i etterkant.

  50. Inger-Lise Bjørdal

    31. januar 2016 at 00:06

    Jeg bruker å ha litt ekstraoppgaver liggende, disse er ofte hentet fra flotte sider som deres, pinterest o.l :-)Noen ganger blir de mine hjelpere, andre ganger hjelper de til å rydde i arealet, skuffen sin. De har en egen mappe der de legger uferdig arbeid som de kan ta frem og fullføre . De kan også finne seg en bok å lese. Hvis flere er ferdig hender det de får spille yatzy eller lignende. Ved kort tid igjen og det har vært en lang dag kan de få tegne litt i tegneboka si.
    Jeg har 2.trinn.
    Mvh
    Inger-Lise

  51. Torunn Aarnes

    31. januar 2016 at 01:04

    Bruker å ha matte, norsk ,engelskspill i A3 format som er laminert liggende, tall/bokstaver festet på gulv hvor de kan få beveget seg etter sittestillende oppgaver (gjerne ute i gangen), læringsapper, kopiark som noen ganger hører til tema vi holder på med andre ganger ikke…

  52. På mellomtrinnet kan de løse kryssord eller lese i valgfri bok (de har hyllebok), i 1. klasse kan de lese i bøker jeg har i en kasse, eller tegne. De som kan lese får kryssord der også.
    Ingebjørg

  53. Marie Hvithammer

    31. januar 2016 at 06:52

    Hos oss går det gjerne i repetisjonsheftee innenfor temaene vi holder på med. Ellers får de gjøre ferdig uferdige arbeider i hylla :)

  54. Det blir liksom aldri nok å gjøre, for enkelte elever. Noen ganger er disse elevene nødt til å øve seg på å gjøre arbeidet finere… Gjøre seg flid rett og slett. Så hos meg er det ikke automatisk noen kjekke ekstraoppgaver på lur. Ellers blir det brukt hyllebok, fortsette med uferdig arbeid som ligger i hylla, hjelpe andre, strikke videre på strikketøyet sitt mm. Spørs litt på tema/fag. Viktig at alle har noe fornuftig å gjøre ?

  55. Det er litt avhengig av fag, men her er noen ting som jeg gjør:
    – setter dem til å lese i leseboken sin
    – setter dem til å forberede neste time/uke: ber dem lese nestr tekst og finne/begreper til teksten som de skal skrive ned
    -når jeg har mulighet ser jeg over arbeidet de har gjort, og gir tilbakemelding hvorvidt det de har gjort samsvarer til mine forventninger av den enkelte elev. F.eks flinke elever som slurver eller jobber overfladisk må utfordres til å gå grundigere og i dybden.
    – av og til har jeg kopiark til ulike fag som de kan få gjøre.

    Det kan være slitsomt å ta ting på sparket. Særlig hvis omstendighetene i klasserommet ikke tillater at man kan ‘slippe’ resten av elevene for å tilpasse den enkelte :/

  56. Hver elev har et hefte med ulike oppgaver i, f.eks i norsk, matte og engelsk. Elevene kan også ta en bok å se/lese i :)

  57. Min gjeng trekker ispinner med ulike oppgaver på (f.eks tømme søpla, rydde hylla, feie gulvet, lese i låneboka, skrive leselogg, gjør ferdig ulike oppg i skrivebøker/engangsbøker, lese frivillige sider i ulike lærebøker osv). Dette er stas ?

  58. Prøver å ha et ekstra hefte som er tilpasset . Dette gjelder i matematikk og norsk. Ellers har de en samleperm med ulike oppgaver fra flere fag. Her kan de gjøre ferdig. Vi har puslespill i matematikk og norsk. Og de kan velge seg en bok fra bibliotek kassa. Har tenkt å lære dem å bruke løko etterhvert. Viktig at oppgavene er selvgående for det er jo gjerne de som ikke blir fort ferdig med de første oppgavene som trenger ekstra hjelp.

  59. Lisa S. Bourne

    31. januar 2016 at 14:29

    Dette blir spennende, mange som er interessert. Jeg har ekstra hefter liggende for de raske elevene, videre så har jeg en kasse med engelske bøker liggende, som jeg får de til å lese. Disse heftene kommer fra forskjellige verk og websider som vi på trinnet kommer over og deler med hverandre.

  60. Ettersom trinn ,tid og forutsetninger så improviserer jeg ettersom :)
    Tegne ,skrive /Lese lytte se oppgaver i tverrfaglig fungerer fint for oss

  61. Jeg har 1.klasse i år, til disse elevene har jeg enkle regne-farge oppgaver som ekstra. For større elever er oppgaver som å skrive til et bilde, sudoku, grubliser fine til de raske.

  62. Finner materiell på Pinterest som jeg laminerer. Materiellet er knyttet opp til temaet vi jobber med i ulike fag.

  63. Jeg har alltid ekstraoppgaver liggende. Har kjøpt jeg er ferdig 1 og 2 fra malimo mode, så har alltid noe tilgjengelig. Noen ønsker å lese eller drive med Løko.

  64. Marita Dalebø

    31. januar 2016 at 22:36

    Her er ei av mine venteoppgåver:
    Kast matteball: Handball med påskrivne tal 0-10. Når du tek imot ballen med hendene tek tomlane borti kvar sitt tal. Desse tala kan ein addere, subtrahere eller multiplisere med kvarandre. Eleven sei reknestykket med svar høgt før han kastar ballen vidare. Tala på ballen kan varierere med alderstrinn, men elevane er sjølve flinke til å velje rekneart frå kast til kast, slik at dei klarer og løyse oppgåvene. Det går ann å bestemme rekneart for elevane også.

  65. Elevene har en perm med ulike oppgaver de kan jobbe med, eller de leser i hylleboka.

  66. Hei ! Jeg har jobbet som vikar i 10 år, og har veldig lyst på tips til nettopp hvordan man fyller tiden med pedagogiske oppgaver . Nettopp startet på utdanning og ser at man kan jobbe seg ihjel med å finne gode ekstra oppgaver . Så glad for at dere deler ???

  67. Elevene mine får lov til å lese i småbok, gjøre ekstra norsk- og matteark, spille lese- og mattespill, skrive i bokstavboka si eller hvis de har vært veldig flinke og jeg ikke har mer ekstraarbeid til de, så får de tegne de siste minuttene av timen :)

  68. Bruker Løko (engelsk, norsk, rekning), friskrivingsoppgåver, lesepuslespill, reknenøtter og mykje meir. Eit slikt hefte hadde vore supert!!

  69. Har en boks med tverrfaglige oppgaver som jeg deler ut etter nivå. Noe er kjøpt på TpT og noe har jeg laget selv. Har og noen drilloppgaver i matematikk som elevene kan velge fra :) Takk for all inspirasjonen og opplegg dere deler!

  70. Jeg er nå i mitt 3. år i min utdanning for å bli lærer. Har vært opptatt av at elevene skal få lese mye, men ser jo at det blir kjedelig i lengden. Kjekt med ekstra arbeidsoppgaver å plukke fra, så denne boken hadde vært gull verdt i min praksis og ikke minst når jeg skal begynne å jobbe som nyutdannet lærer. Takk for mange gode tips!

  71. Lese i hylleboka, lage x-Box regnestykker, lage dikt i diktboka, skrive fortellinger i forfatterboka si eller lage regnefortellinger.

  72. Vi lager gjerne noen ekstra oppgaver, men denne boka hadde vært super! Jeg er førsteårs student på lærerhøgskolen i Hedmark (samlingsbasert), og jobber som vikar på en barneskole på 3. og 4. trinn. Jeg har ansvaret for å lage opplegg til stasjonsarbeid i matematikk for 3. trinn, og må alltid ha klart ekstra opplegg til de som er tidlig ferdig. Denne boken hadde vært super :-)

  73. Jeg har en 1.klasse, og jeg lagde et hefte med oppgaver som de ikke trenger så mye hjelp til. Vi kaller det Ventehefte, og det brukes også hvis det tar litt tid før vi kommer igang med timens aktivitet. (Jeg er alene med ei gruppe på 12 elever, og det hender jo at man må ordne opp i ting/konflikter/uhell/sykdom, og da er det viktig at det ikke koker over på klasserommet imens!) I tillegg har elevene ei bok med blanke ark som de kan tegne og skrive i.
    Jeg har også funnet mye inspirasjon, oppgaver og tips fra sidene deres både på TpT og bloggene. Tusen takk for det, det er veldig inspirerende!

  74. Eg er så heldig å jobbe på ein skule der vi brukar stasjonsundervisning i matematikk, norsk og engelsk. Slik blir øktene og oppgåvene tilpassa nivå og arbeidsevne og har stasjonar som stimulerer mange læringsmåtar. Dette er og ein god måte å organisere undervisninga på slik at elevane heile tida har noko å jobbar og er konsentrert av ei oppgåve!

    Likevel er det nokon ræserar i klassa, som har behov for meir arbeid. Eg har då litt ulike oppgåver til elevane mine på 2. trinn. Dei har kvar sin boks/hylle med deira eigne ting, der har dei hyllebok, arbeidshefter tilpassa nivå som dei ikkje har gjort ferdig i timen og «ekstra bøkar/lefser» til dei som treng litt ekstra utfordring. Denne boksen/hylla vert bruka når dei er ferdig, av og til les dei i hylleboka si, andre gonger jobbar dei i arbeidsheftet for å gjere det ferdig eller jobbar i ekstrabøkane (stavskrift for jentene/gutane som alt kan starte med dette, vanskeligare matematikkbok for jentene/gutane som kan det). Innimellom lagar eg ekstrahefter med sudoku, erobreren (samarbeid) og den endeløse landeveg (samarbeid), leseforståingsoppgåver og liknande. Men det kan fort bli mykje ekstraarbeid i ein travel kvardag, så for elevane som ofte blir fort ferdig har eg erfart at det er lurt å lage ei lefse med utfordrande og spanande oppgåver dei kan lagre i boksen sin og jobbe med over tid!

  75. Så flott bok!

    Hos oss er elevene veldig glade i å ha prikk-til-prikk oppgaver eller fargelegging etter tall/regnestykker. Helst et bilde som de ikke ser hva blir før alt er fargelagt!

    Noen elever er også veldig glade i å skrive, så de får ulike «brevoppgaver». Disse er gjerne basert på bilder.

  76. Jeg bruker «Tidlig ferdig-hva nå?» laget av frk.linn. Setningslek fra Runar er også populært ? Geniale og fine oppgaver ?

  77. Jeg bruker å ha noen spill de er kjent med fra tidligere tilgjengelig, de kan også perle ukas gloser/øveord med bokstavperler på armbånd, i engelsk bruker de ofte ordbankkortene og spør hverandre, kryssord har jeg en del kopier av liggende og stillelesningsbøker (Hvor er Willy er alltid en slager).

  78. Elever som er tidlig ferdig leser i en lesebok eller gjør oppgaver de enda ikke er ferdige med.

  79. Elever som er tidlig ferdig er noen ganger hjelpelærere eller gjør læringsstøttende aktiviteter som f.eks spill, lese i stillelesningsboka, tegner eller jobber med oppgaver knyttet til temaer vi jobber med i klassen.

  80. Mine andreklassingar kan velge mellom stillelesingsboka dei har valt frå klassebibloteket eller eit kryssordhefte eg har laga. No for tida er det mest populært med stillelesingsboka, men i første klasse var kryssordheftet veldig populært. Det at elevane veit kva val dei har sparer meg for mange spørsmål, og eg kan bruke energien min på dei som treng ekstra støtte.

  81. I min klasse har vi ekstrahefter og en felles perm med ulike oppgaver, løko, bibliotekbok og oppgaver/spill på iPad :)

  82. Jeg pleier la elevene lese i stillelesingsbok, eller jobbe med ekstraoppgaver jeg som regel har med.

  83. Vi har mye stasjonsundervisning og greier ofte å treffe med mengden i forhold til tiden (heller det at noen får for lite tid innimellom). Til timene uten stasjonsundervisning har vi som regel med noen ekstraoppgaver knyttet til temaet. Et lite utvalg LØKO-oppgaver ligger i skapet i klasserommet. Oftest blir ekstraoppgaven å lese – flere av de raskeste er også de ivrigste leserne, så de velger helst stillelesingsboka si.

  84. Vi lager egne oppgaver knyttet til matte, norsk og engelsk. Vi lager leseoppgaver til artikler i Aftenposten Junior. Vi prøver også å ha litt Suduko og hjernetrim liggende. Denne boken hadde vært knall ?

  85. Wibecke Rathe Sondbø

    17. februar 2016 at 12:36

    Så inspirerende dette kunne vært selv for elever på høyere klassetrinn. Dette kunne vært noe til flere av våre elever på ungdomstrinnet også. Har nå elever med ulik bakgrunn som mangler skolegang fra seg de kommer fra. Motiverer for mestring med typer oppgaver av denne typen og læring kommer. Ja takk!

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Femoverfire

Theme by Anders NorenUp ↑