Det er morsomt å spille spill, men det er ingen ting som er bedre enn at elevene lærer noe samtidig .

Jeg har laget 12 arbeidsark som kan brukes til innøving av høyfrekvente ord. Ved hjelp av små melkekorker, sprittusj og  arkene kan elevene både lese,  huske og sammenligne ord, plassere brikker på rett sted  og spille spill samtidig.

Oppgaven er fin til stasjonsundervisning eller som en fellesoppgave i klassen. Fungerer kanskje best med 4 brett og 4 spillere sammen, men to og to går også fint. Det er antallet korker på bordet som øker ved flere spillere.
Jeg oppbevarer melkekorkene i zipline poser. Hver pose er merket med et nummer fra 1-12. Hvert spillebrett er også nummerert.

Det er elevene som legger korkene tilbake i rett pose etter økten. Det er god trening å putte 10 riktige korker i hver pose.

Spillet ligger ute med 120 ord på BM og 60 ord på NN

Snømannspillet

 

 

Lysbilde1 Lysbilde2

Lykke til!

Gro_2
Gro Wollebæk (f.1967) 
 er adjunkt med fordypning i naturfag, K&H og matte. Gro er 3.klasselærer på Ski  i Akershus. I tillegg jobber hun  som ressurslærer for Nysgjerrigper og holder lærerkurs over hele Norge i metoden. Det er  Gro som skriver «Eksperimentverkstedet» i Nysgjerrigpermagasinet. Hun formidler også sine erfaringer fra vitenskapelig prosjektarbeid i klasserommet på ulike konferanser i inn- og utland i samarbeid med Norges Forskningsråd.

For tiden skriver Gro på lærebokserien Spire utgitt av Gan Aschehoug. Spire- Grønn, Gul,  Rød og Blå pluss 3 lærerveiledninger er utgitt. Bøkene viser på en enkel og morsom måte veien til en spennende og levende naturfagundervisning – både for elever og lærere!

Gro driver nettstedet Spireserien.no hvor man kan finne gratis ressurser innenfor de fleste fag.