Fikk du med deg Eirin sitt innlegg om navnelapper i klasserommet?

Jeg er nestemann ut, og vil fortelle dere om alternative måter å jobbe med arbeidsark på. Eksemplene jeg bruker er kun eksempler, i prinsippet kan man jobbe sånn med hva som helst av arbeidsark.

Jeg har alltid vært bevisst på aktivitetsbytte og aktivitet med kroppen generelt i løpet av en skoledag. Samtidig fikk jeg meg en aha-opplevelse da vi hadde fagdag på skolen og jeg måtte sitte ved en elevpult en hel arbeidsdag. Det var rett og slett forferdelig. Konsentrasjonen på slutten av dagen var tynnslitt for å si det mildt. Etter dette har jeg prøvd å legge inn noen fysiske (og psykiske) pauser i arbeidet – en hjernepause. Det betyr ikke at man ikke kan lære samtidig!

Utgangspunktet for aktiviteten er disse arbeidsarkene (link til gratis nedlasting kommer til slutt i innlegget), engelsk på 5.trinn og en god gammeldags stafett!

Lysbilde1 Lysbilde2

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiviteten kan gjennomføres på alle trinn. Veldig enkelt forklart deler jeg klassen inn i to eller flere grupper, avhengig av hvor mye aktivitet/arbeid som skal falle på den enkelte elev. Som alltid er det viktig å dele inn gruppene slik man kjenner elevene. Det skal være «plass» til alle!

I tiden før vi har denne aktiviteten har alle fått jobbe med ordinnlæring. Vi har lest, skrevet, gjort aktiviteter og øvd! Elevgruppene plasseres i hvert sitt hjørne, og stafett-stasjonen er plassert ved tavlen. På bordet ligger arbeidsarket, en blyant og et viskelær. Elevene velger selv rekkefølgen de skal frem og fylle inn et svar på. De får kun fylle inn ett ord per forsøk, og det er lov å ikke skrive noe. Man har også lov til å rette ting man ser er feil. Elevene som venter på sin tur brainstormer og diskuterer hvilke ord som mangler, og hvordan de skrives. Dette må man gjøre stille, eller risikere at den andre gruppen snapper opp svar!

Lysbilde1

Når gruppen får godkjent det første arket (for eksempel kryssordet), legger jeg frem det andre arket (for eksempel ordkrøll). Hvilke ark man bruker, hvor mange, hvilket fag og så videre spiller egentlig ingen rolle. Hvilke regler man legger til grunn er også ganske åpent.  Nå som vi har prøvd dette noen ganger bruker vi ikke mer enn 10 minutter, og salle elevene får øving i lesing, skriving, og muntlig arbeid med fokusordene!

3 Families
For å laste ned disse to arbeidsarkene gratis, sammen med fire andre relaterte arbeidsark, klikk her! Hvis du vil lese mer om det totale Familie-opplegget mitt kan du klikke på bildet. Det er foreløpig kun på engelsk, mens leseheftet om familiesammensetninger er tilgjengelig både på norsk og engelsk.

 

Hvis du vil følge med på hva som skjer i klasserommet mitt, og opplegg jeg lager, finner du Facebook-siden min her!

Lykke til med stafett! :)

 

Maren_2Maren Lie Malmo (f. 1985) er utdannet adjunkt ved Høgskolen i Bergen.  Hun jobber primært som faglærer i engelsk på 1.-10.trinn, og har norsk, matematikk og samfunnsfag i tillegg. Maren er opptatt av å bygge bro mellom faget i klasserommet og virkeligheten elevene befinner seg i. Hun står bak ressursene hos Malimo Mode.