Da åpnes enda en kalenderluke fra Fem over fire-gjengen! I luken finner du en oppgave eller læringsaktivitet som du raskt kan ta i bruk sammen med elevene dine. Aktiviteten krever få eller ingen forberedelser, og lastes direkte ned fra siden. Oppgavene vi deler vil primært være rettet mot elever på barnetrinnet,  men også elever med særskilte behov eller med behov for spesialundervisning lengre opp vil kunne ha utbytte av oppleggene.

Luke 16 – Koordinatspillet «Fang julestrømpene»

Fang julestrømpene

Om læringsaktiviteten:
En av de herlige elevene i gammelklassen min spurte for to år tilbake da vi holdt på med koordinatsystemer, «Hvorfor kan vi ikke bare fange julenissen, Runar?». Da kom ideene mine om å lage koordinatspill hvor vi både kunne fange og unngå ulike figurer og gjenstander. I dette spillet får elevene trening i å finne og arbeide med koordinator. Det eneste du trenger er to (helst lydløse) terninger og to blyanter i ulike farger. Ut ifra elevenes alder må du bestemme om de skal ha et spillebrett hver, eller skal arbeide sammen på et. Jeg bruker ofte disse spillene som en oppstartsaktivitet i matematikktimen hvor to elever spiller sammen i fem minutter. Når klokka ringer må de skynde seg å regne poengene de har tjent hver for seg – sammen. Alternativt kan en regne sammen poeng parvis og konkurrere om hvem som fikk flest poeng. Spillet passer også i stasjonsundervisning som en spillstasjon i disse juletider. Kort forklart, elevene kaster etter tur to terninger. Terningene angir koordinater, f.eks 1, 1 som gir en julestrømpe og 5 poeng. Den markeres med spillerens farge og kan ikke lenger markeres av den andre spilleren. Tomme koordinater gir 2 poeng.

Lykke til!

Last ned Luke 16 her.

RunarRunar Ragnarson Brataas (f. 1991) er utdannet grunnskolelærer 1-7 / adjunkt ved Høgskolen i Nesna og Høgskulen i Volda.  Bruk av konkreter, og å utnytte ulike læringsstiler for å fremme tilpasset opplæring,  har vært viktig for Runar for å lykkes både i undervisning og ulike opplegg han deler. Runar står bak bloggen annerledes.org.