Da åpnes enda en kalenderluke fra Fem over fire-gjengen! I luken finner du en oppgave eller læringsaktivitet som du raskt kan ta i bruk sammen med elevene dine. Aktiviteten krever få eller ingen forberedelser, og lastes direkte ned fra siden. Oppgavene vi deler vil primært være rettet mot elever på barnetrinnet,  men også elever med særskilte behov eller med behov for spesialundervisning lengre opp vil kunne ha utbytte av oppleggene.

Luke 2 – «Hvilket tall er jeg?»

Om læringsaktiviteten:
En morsom og annerledes matematikkaktivitet med et pre-algebraisk fokus; elevene skal finne ut hvilke tall symbolene representerer. Det kan være lurt å modellere med et eksempel for elevene før de starter. Ta gjerne utgangspunkt i den øverste oppgaven og tegn opp et lignende rutenett på tavla. Ha enkle tall utenfor rutenettet, f.eks. 5, 4 og 6. La elevene samtale med læringspartner først om hvilke tall symbolene representerer, og bli enige om en løsning i fellesskap. På den måten vet du med sikkerhet at elevene dine vet hva de skal gjøre før de starter arbeidet på egenhånd. Lykke til!

Fasit:

Last ned Luke 2 her.

 

Linn_2Linn Vangen (f. 1983) er utdannet adjunkt ved Høgskolen i Oslo.  Før hun tilbrakte nesten tre år som med-redaktør for matematikkverket Matemagisk (Aschehoug), jobbet Linn som kontaktlærer på mellomtrinnet i Osloskolen, samt holdt kurs i blant annet VFL.  Nå er hun tilbake i skolen, og på nett som frk linn.